استفاده از استاتین و کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد

26 فوریه 2015- در یک مطالعه ی مورد- شاهدی زيرمجموعه‌ای(nested case- control) بروی افرادی که در بریتانیا زندگی می کنند (بخشی از جهان که شیوع سرطان کبد در آن نسبتاٌ کم است) مشخص گردید، 

نتایج این تحقیق در مجله ی Journal of the National Cancer institute  منتشر گردید.

مطالعات قبلی به این ارتباط اشاره کرده اند اما در اکثر آنها از اطلاعات افرادیکه در نواحی با شیوع بالای سرطان کبد زندگی می کردند (نظیر آسیا) استفاده شده بود.

پرفسورMeGlynn  از بخش اپیدمیولوژی سرطان و ژنتیک در انستیتو ملی سرطان در بتسدا و همکارانش به آنالیز اطلاعات گردآوری شده از پایگاه داده های تحقیقات بالینی بریتانیا استفاده نمودند. این داده ها شامل 1195 مورد ابتلا به سرطان کبد در فاصله ی سالهای1988  تا 2011بود و همچنین دانشمندان از اطلاعات 4640 بیمار دیگر برای گروه کنترل استفاده کردند.

نتایج این بررسی ها نشان داد بطورکلی استاتین با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است این ارتباط درمیان افرادیکه در حال حاضر ازاستاتین استفاده می کنند، قویتر است.

علاوه براین، این ارتباط صرفنظر از اینکه این افراد به دیابت یا بیماریهای کبدی مبتلا هستند، مشاهده می شود اما در میان افرادیکه به دیابت یا بیماریهای کبدی مبتلا هستند، قویتر است.

نویسندگان مقاله نتیجه گیری نمودند که نتایج این مطالعه استفاده از استاتین ها را به افرادیکه خطر ابتلا به سرطان کبد در آنها بالا می باشد، توصیه می کند، استفاده از استاتین ها حتی در میان افرادیکه خطر ابتلا به این نوع سرطان در آنها کم است اثر محافظتی در برابر این نوع سرطان دارد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150226183505.htm